субота, 12 грудня 2015 р.

Опис педагогічного досвіду
вчителя математики  загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 3  м. Калинівка
Любонько Ольги Степанівни

        
Тема досвіду


Нестандартні уроки як   засіб розвитку  пізнавальної   активності   учнів.
Актуальність досліджуваної теми
Пошук шляхів активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках турбує багатьох сучасних педагогів. З метою підвищення інтересу учнів до вивчення  математики доцільно урізноманітнювати форми проведення  занять,  показувати  можливі галузі  застосування здобутих знань  та  формувати потребу їх вдосконалення.  Такий орієнтир спрямовує діяльність вчителя на вибір нестандартних форм проведення уроків.
 Переваги нестандартних уроків  в тому, що підвищується інтерес учнів до навчання, їх активність в пізнанні і творчості, самостійність пошуків знань, переживання успіху досягнень, ініціативність, можливість індивідуального підходу до учнів, використання інноваційних та інформаційних педагогічних технологій, розвиток культури спілкування,  взаємовідповідальності і т.д.


Наукові концепції та теорії
Не можна не погодитися з думкою  математика і методиста Д. Пойа, що якщо викладач математики «заповнить відведений йому навчальний час на просте запам’ятовування учнями готового матеріалу в стандартних вправах, він вб’є їх інтерес, загальмує їх розумовий розвиток і втратить свої можливості».
Дослідженням  нестандартних  уроків, їх методики та  шляхів вдосконалення переймалися багато вчених і вчителів таких, як А.М.Алексюк, Ю.К. Бабанський, Є.М. Ільїн, M.І. Махмутов, В.О. Оніщук, І.П. Підласий, Д.О. Тхоржевський. H.M. Яковлев та багато інших.  Але сучасна дидактика в цілому зберігає розроблену К.Д. Ушинським класифікацію  нестандартних уроків.
Пометун О., Піроженко JI. розглядають  поєднання нестандартних уроків та  інтерактивних технологій. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та відповідної ситуації.
Основна ідея
Підвищення інтересу учнів до вивчення математики  шляхом застосування нестандартних уроків, ігрових та інноваційно-комунікаційних технологій.
Технологія  реалізації  ідеї
Впровадження нестандартних уроків повинно відбуватися  із врахуванням наступних правил і принципів:
  урізноманітнення форм і методів навчання;
  стимулювання творчої діяльності та ініціативи, орієнтуючись на знання й уміння учня;
  принцип педагогічної доцільності –  матеріал повинен бути цікавим, зрозумілим і емоційно поданим;
  навчати та готувався до уроку у співпраці з учнями;
максимальне наближення навчального матеріалу до реалій життя, близьких школярам (розуміння важливості знань, необхідності постійного їх оновлення і значущості самоосвіти).
Форми, методи, прийоми, засоби
Нестандартний урок – це імпровізоване навчальне заняття, що має нестандартну структуру.
Нестандартні  уроки, які я практикую: урок – подорож, урок-екскурсія, урок – аукціон, урок – пазл,  урок - ділова гра, урок – інтелектуальна гра,  урок – казка,  урок – захист проектів, урок – суд, інтегрований  урок.
 У моїй практиці  нестандартна форма уроку – це загальна ідея  зв’язування різних етапів уроку, тому правила проведення таких уроків мають бути  прості, лаконічні та зрозумілі. Наприклад, урок – пазл. Загальна ідея уроку в  тому, що після кожного етапу клас чи групи учнів (залежно від  можливостей дітей чи моєї ідеї)   отримують  фрагмент пазлу, а  в кінці уроку складають з них загальну картинку. Часу на реалізацію  витрачається менше 5 хвилин, а отримуємо вищий темп уроку, більшу зосередженість і готовність працювати.   Також використовую   нестандартні форми проведення різних етапів уроку. 
Актуалізацію опорних знань, перевірку домашнього завдання  чи  перевірку засвоєння матеріалу можу організувати  у формі гри «Найрозумніший», «Перший мільйон», «Що? Де?  Коли?».  Для розвитку в учнів  обчислювальних навичок використовують різні методичні прийоми і форми гри «Магазин», «День народження», «Математичне доміно», «Математичний футбол», «Математичне лото».
Не залежно від форми проведення уроку  особливе місце на уроці займають вправи, націлені на розвиток розумової діяльності за допомогою математичних завдань. Я  використовую такі  методичні прийоми:   виявлення спільних понять, виключення понять, асоціації, аналіз кількісних відносин, пошук аналогів, формування означень, вираження думок іншим способом, пошук помилок, розвиток уяви. 
 Незамінними на сучасному  уроці є інтерактивні технології. (робота в малих групах/парах, незакінчені речення, мозковий штурм, асоціативний ряд, дерево рішень, рольові вправи, ПРЕС, займи позицію тощо).
Сьогодні більшість ( точніше переважну більшість) нестандартних уроків проводжу з використанням інформаційно-комунікаційних технологій. Тут можна виділити кілька напрямків:
мультимедійні презентації з інтеграцією різних об’єктів в один формат;
електронні підручники та посібники;
математичні прикладні програми.

Висновок
Використовуючи нестандартні  форми проведення уроків та їх  окремих етапів я хочу показати учням, що вивчення математики складний, але, водночас, цікавий процес. Розроблено систему нестандартних  уроків  із застосуванням набутого в процесі роботи над вищезазначеною проблемою досвіду та використанням сучасних інноваційних форм і методів роботи.
З огляду на те, що на сьогодні діти постійно перебувають в інформаційно насиченому полі, стандартні методи та форми навчання не можуть зацікавити й стимулювати до навчальної діяльності, – саме тому необхідно використовувати нестандартні дидактичні методи та форми, щоб підвищити рівень активності і знань учнів.

  Література. 
1.      Антипова О. У пошуках нестандартного уроку/ О. Антипова, Д. Рум'янцева, В. Паламарчук//Рад. школа. – 1991. – №1. – С. 65-69.
2. Бабій К. Нетрадиційний урок за проективною технологією/К. Бабій, А. Бахтарова// Управління школою. – 2007. – №1. – С. 22 -26
3. Волинець А.Г. Сучасні педагогічні інновації і школа майбутнього// Рідна школа. – 1994. - №5.
4. Коваленко В. Г. Дидактичні ігри на уроках математики. — 1990.
5. Мойсеюк Н.Є., Педагогіка. – К., 1999. – 350с.
6. Наволокова Н.П., Андрєєва В.М. Практична педагогіка для вчителя. //Основа, Х.:, 2009,         120 с.
7.  форми уроків[за ред. В. М. Андрєєва ] – К.. – 2005 – 48 с
8. Нетрадиційні уроки в школі та їх аналіз // Шкільна бібліотека. – 2005. -№ 7. – С. 9 – 24
9. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. –К.: А.С.К., 2004. – 192с.
10. Панченко С. Нестандартні форми уроків/ С. Панченко // Відкритий урок. – 2006. – № 23- 24. – С. 34 – 39.
11. Перенчук В. К. Нестандартні підходи до навчання математики /В. К. Перенчук // Математика в школах України. – 2006. – № 1. – С. 2 – 6.
12. Пометун О. І., Пироженко Л. В. Сучасний урок. — 2004.
13. Прилуцька П. Дидактична гра на уроці // Математика в школі. — 2000. № 6.
14. Розов Н. X., Савін А. П. Лабораторні роботи з геометрії? Так! // Математика в школі. — 1994. — № 6.
15. Тевонян А. В. Нестандартні уроки з математики як шлях реалізації обдарованих дітей / А. В. Тевонян//Обдарована дитина. -2011. – № 2. – С. 33 – 36.

Немає коментарів:

Дописати коментар